Sen mukaan, mitä olen ajattelusta ja eri ihmisten ajattelutavoista oppinut, ihmisten välillä ei ole synnynnäisiä eroja älykkyydessä vaan älykkyyserot ovat seurausta erilaisista tekemisentavoista, ajattelutavoista, arvoista, elämänpiiristä, sosiaalisuuden tavasta jne.
Kun siis koulussa huonoimmat oppilaat jäävät jälkeen ja opetusta korjataan ottamaan huomioon heidän tarpeensa, tarkoittaa se yleesä heille hyvin kaaliin menevien asioiden esitystapoja ym. lähestymistapojen käyttämistä, mitkä luonnollisesti ovat heidän itse käyttämiensä tyyppisiä eli juuri niitä huonoja tekemisentapoja ja ajattelutapoja, jotka ovat heidän tyhmyytensä ainoa syy. Ja nyt ne siis opetetaan koko luokalle. Pieleen menee!
Pitäisi opettaa toimivimpia älykkäimpiä ajattelutapoja ja pakottaa tyhmätkin oppimaan älykkäisen lasten (eri juttu kuin hikipingot!) lähestymistavoille, jotka tuon älyn vaatiman harjaannuksen hyvissä tekemisen- ja ajattelutavoissa tuovat.
Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?). Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html . Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti