Se, ettei koulu toimi niin hyvin kuin olisi tsrkoitus johtuu ksi siitä, että koulu on ikävä ja ei niin kielekkäästi järjestetty. Ikävyydestä iso osa on koulun aljeellisuudessa ja aivottomassa kurissa sekä mielekkyyden ouutteessa. Hyvällä ppiskelutavalla tulee uusia miekekkäitä asioita kuehtovasti ja käytännön sekä maailmankuvannkannalta merkityksellisesti, ja niin secei ole pakkotahtista eikä tasaisen rytmistä vaan asioiden ja opiskelun mielekkyyksien rytmittämää. Olisu jätettävä liian alkeellisten asioiden jankkaaminennpois ja vain huolehdittava että oppilaat oppivat hyvällä laadulla.
Se että koulussa usein sanottiin, että "kaikki tehtävät pitäävrehdä, tee se vielä", merkutsee, ettei opiskelu oke luonnollisen rytmistä ja oppilaalle sopivan opuskelytavan mukaan ohjautuvaa, vasn ktiteeri on pikemminkinbtapa kuin hyvän ooiskelutavan niudattaminen. Pitäisi opetella juuri olennaiset asiat, ei ulkolukuna pakolla kaikkea, ja oitäisi huolehtia, että ymmärrys ja opuskelutaidot ovat hyvät, eivät kaavamaiset.
Tonttutaitokirjoituksestani learntalents.blogspot.com
" I 78. When I had my two dogs which seemed to have learned to read, i used to leave the newspaper open on the floor and they liked such much. I choose an article that was interesting and of good quality, often leisurely about art, places or news of the world or about the nature. I tried to give them good models of how to think by oneself, and I feel that the articles were one reason my dogs learned to do so miraculously fine things, largely learned on their own or similarly taught byvtalking about skills theycwere interested in. "
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti