Jotkut sotkevat minkä tahansa koulussa pärjänneen tai yliopistossa opiskelleen objektiiviseen ajattelijaan, mutta kaikilla heistä ei ole ymmärrys yhtä hyvä. Jotkut eivät ymmärrä itse asioita, kenties eivät ole kiinnostuneet niistä, ja viittaavat niihin vaan että toi tai jokin termi ja miettivät lähinnä siltä kannalta, että saisko siitä rahaa, siis ryöstäjän kannalta, ei vaalivan, ei asiaa ymmärtävän, ei sen kannalta jolla on sellainen ammattinaan, omana osaamisalueenaan, ja lähinnä arvailevat, eivät ymmärrä. Toiset taas osaavat muodostaa kuvan asiasta ja sen paikasta maailmassa, ymmärtää sen arvoa ja vaalia sitä, esim. koululaiset kai useimmat, yleissivistävästä kirjallisuudesta harrastuneet yleensä ja ne, jotka lukevat ammattinsa perusteoksia, luulen.
Mutta tekninen tässä mielessä ei siis ole insinöörialoihin viittaava termi. Matematiikka ei ole ajattelua mutta fysiikka on, sillä siinä on muodostettava kuva ko asiasta eikä vain tiedettävä muistista kikkoja kuten matematiikassa usein. Ja laitteiden, koneiden, vlineiden yms suunnittelu ja rakentaminen vaatii käyttötilanteiden miettimistä, eri vaihtoehtojen arviointia yms, mikä vaatii objektiivisuutta ja arkijärkeä sekä yleenä elämänkokemusta. Jos vain laittaisi että viuh-tyyli, niin eihän se toimisi käytännössä, vaan joka menisi siihen ansaan, joutuisi laitetta käyttäessään jonkinlaiseen onnettomuuden tapaiseen, kenties pieneen mutta kumminkin, eihän se niin toimi, vaan pitää ymmärtää paljon laitteen tai välineen käytöstä ja sen mukaan rakentaa hyvä laite tai väline.
Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?). Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html . Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti