Jos tekee jotakin ihan kaavamaisesti, kuin tietokoneelle tarkoitettua tehtävää, ei se ole lähestymistavaltaan hyvä, ihmisymmärrykselle juuri hyvääponnistuspohjaa tuova kuten yleissivistys. Niinpä sillä lähestymistavalla ei saa hyvää jälkeä tai uusia ideoita aikaiseksi sen paremmin kone kuin ihminenkään, vaikka aikaa kuluisi vuosia, vuosikymmeniä tai jopa satoja vuosia ja vaikka tekijöitä olisi satojatuhansia kokopäiväisiä. Sen sijaan kuvallinen lähestymistapa kuin valokuva ja hyvä arkijärkinen ymmärrys on hyvä elämän ilmiöiden hahmottamiseen. Siitä, jos haluaa parantaa, niin olisi käytettävä kaikkea sivistystään yhtä aikaa ja pidettävä se koko ajan mukana niin, että oppii uutta ja se nostaa muitakin aihepiirejä elämässä a maailmankuvasa korkeammalle,toimivammiksi, enemmän elämää ja maailmaa ymmärtäviksi, kykeneväisiksi hahmottaaan monenlaisia puolia ilmiöissä. Eli jos kaavamaisesta kuten insinöörityön työntekotavat haluaa kasvaa hyvällä ymmärryksellä varustetuksi ko tehtävissä ja jonkin verran laajemminkin, yleissivistyksen verran esim.,niin kuin Isaac Newtoninkirjeenvaihto Hooken kanssa verrattuna insinööreiksi haluavien insinöörialoja ja siis tietokoneohjelmointia matkiviin kaavamaisuuksiin, niin ensimmäinen askel on valokuvamainen kuvallinen hahmotusja mieluusti ajattelukurssini, sitten yleissivistys ja ohjeet:
http://opisuomalaisuus.blogspot.com/2014/03/terveet-elamantavat.html kirjoituksesta kohta :
"110. Joillakin miehillä on näkökulma kovin koulutuksen mukainen,
yksioikoinen ja kapea, tilanteisiin mukautumaton, muuta elämää
ymmärtämätön. Silloin olisi hyvä heidän varioida tekemisentapaansa ja
lähestymistapaansa tervejärkisesti tilanteen mukaan: milloin on
käytännönläheisyys paikallaan, milloin hyvä muisti, milloin koulutettu
ajattelu, milloin arkijärki, liikunta, tunteet, mitä nyt sattuu
olemaankaan tilanteeseen sopivaa lähestymistapaa. Samoin myös työtä
tehdessä olisi hyvä huomioida muun elämän maisema ilmiöineen:
sosiaalisina kontakteineen, tapahtumineen, matkoineen,
lomanläheisyyksineen, jne. Niin saa harjaannutettua omaa arkijärkeään ja
elämänymmärrystään.
Näin voi taitavampi puolestaan opetella varioimaan tietokoneen näppäimistöllä kirjoittamisen rytmiä, niin on jotenkin mukavampi olo ja ääni on kivempi, muihin tekemisiin ja oman näkemyksen kuunteluun paremmin sovitettu."
ja monenlaiseen taityoon sovellettuna http://tunteetjatekemisentapa.blogspot.com/2016/03/vaatteiden-ompelemisesta-ilman-kaavoja.html .
Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?). Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html . Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti