Lainaus tekstistäni http://savolaisuudesta.blogspot.fi/2016/07/kirjastoista.html
"Kirjojen pitäisi kai aukaista uusia maailmoja, jotta niiden lukeminen
tekisi hyvää. Jos jää toistamaan vanhaa, oppii vain, mitä siitä osataan
ja mitä ei, eikä saa lujaa maata oman ymmärryksen jaökojen alle niin
kuin ekaa kertaa uuteen aiheeseen tutustuessa, kun näki, mitä voidaan
osata eikä vain mitä on jo toistettu moneen kertaan ja mistä jääty
paitsi.
Kanssa on tuo, mitä vanhempi tai muuten osaavainen väki, joka ei niin
lue enää kirjoja, jää paitsi eli miten tietyn aihepiirin harrastaja
sopii osaksi yhteiskuntaa, sen aihepiirin tavallinen lokero, minkä
kirjaa lukemalla olisi oppinut. Esim. maalausaiheinen kirja ei rajoita
harrastusta vain yhteen aiheeseen, yhteen tyylilajiin ja taitotasoon
ympäristön mukana vaan esittelee taidesuunnat kautta vuosisatojen ja eri
lähestymistapoja, eri aiheita ja eri maalaustekniikoita, eri
vahvuuksia, ja olettaa ne tavallisen kurssilaisen osattaviksi eikä
muiden heiniksi, jolloin itse jäisi urautuneeksi johonkin osin
sattumalta syntyneeseen lokeroon."
Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?). Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html . Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti