Meneeköhän tämä liian kauaksi koulun mahdollisuuksista? Mutta kiinnostava aihe!
Lainaus blogistani http://musiikkipaivakirja.blogspot.fi maaliskuulta 2012 :
Sävellystaito ajatteluna
"Joskus jo onnistun laulelemaan jotakin kivaa omasta päästä jonkin läsnä
olevan aiheen tiimoilta kuten koirani, aamutunnelmia tai maaliskuun alun
lämmin sää. Ei riitä laulaa tunnelma vaan on mietittävä siitä kiva
eloisa olennaisuuksia korostava näkökulma ja laulettava se. Vaikka
vähäistä vielä onkin, on tyydyttävää tuotta omia sävelmänkappaleita,
ehkä se on jokin perustaito elämässä, joka pitäisi kaikilla luonnostaan
olla, mutta mikä siitä useimmilta uupuu, tuntein ajattelemisen taito vai
mikä? Joka kerran, kun huomaamme jotakin tuntein, ajatus kertoo, että
tämä tunteita koskettava kokonaisuus on tärkeä tästä syystä. Jos
ajattelisimme tuohon tapaan, olisiko silloin tunteidemme ja
tuntemustemme musiikki ajattelumme kieli, jolla ajatellen eniten
viisastuisimme ja oivaltaisimme, olennaisimpia, suurimpia, mitään
laiminlyömättä: kuuntelisimme vain kokemustemme musiikkia aina, kun
haluaisimme ajatella ja viisaasti reagoida.
Hyvälaatuinen objektiivinen ajattelu rakentaa kaikkien havaintojen
joukon varaan: aistimukset, maailmankuva, tunteet ja elämänfilosofia.
Ajattelu on siis sama kuin herkistyminen kuulostelemaan havaintojaan,
havaitsemaansa maisemaa tunnereaktioineen ja filosofisine näkökulmineen
siitä, mikä on hyväksi maailmassa, mikä ei ja miksi. Havaintojen,
tuntemusten ja niihin liittyvää ymmärrystä vastaavien tunnereaktioiden
kieli on lähellä jollei sama kuin musiikin alkumuoto tunnelmallisissa
koko elämän piirin kattavissa kokemuksissa eli havainnoissa. Niin
parhaimman laatuinen objektiivinen ajattelu voi olla sama kuin
tunnelmasävyistä yms. vaikutelmista rikkaan musiikin säveltäminen, jonka
ilmeisesti kuuluisi olla jokaisen perustaito, joka kytkee yhteen
ajattelun, tunteet, kommunikaation, elämänviisauden, filosofian ja
rakkauden musiikkiin."
"Olisikohan tuossa musiikin ja luonnollisen ajattelun kielen yhteydessä
ajatusten elämääkoskettavuus: tämä on tärkeä ilmiö ja tämä soi, molemmat
osuvimmillaan yhtä aikaa, vaikkei niitä saakaan etsiä toistensa avulla,
jollei ole jo täysin perillä siitä, miten niiden yhteys menee.
Ajateltavat ilmiöt voisi hahmottaa aistivoimaisesti, jolloin vaikutelmat
eli taiteen kieli eli kokemukselliset havainnot kokonaisuudessaan
kertoisi asioiden objektiivisen rakenteen eikä tarvittaisi palikkajärkeä
ollenkaan. Koko ajatustavan sitoo yhteen maisemakatse kuten käytännössä
toimeliaalla ihmisellä. Hyvä meininki ja toimivuus ovat sama.
Joka tapauksessa, kun laulukirjani sävelmiä kuulostelee, soivuus
näyttäisi olevan tekemisissä energisyyden eli toimivuuden kanssa ja
ilmiöt näyttäisi hahmotetun ideaalisina kokonaisuuksina eikä sattuman
kauppaa eli juuri niin kuin objektiivisimmassa ajattelussa maailman
dynamiikan ymmärtämiseksi kuuluu. Siten soivuus ja parhaimmanlaatuinen
objektiivisuus voisivat olla saman tekemisentavan eri puolia, joilla
kummallakin on aksentti samoissa asioissa, mutta itse ilmiö on siis
rikkaammin vaikutelmin hahmotettu kuin nuotit vain.
Ajattelussa ja taitojen ja onnen tavoittelussa alkavat palaset
loksahdella paikoilleen ja saa uskomattoman toimivia ratkaisuja, kun
vain kokeilee vastaukseksi terveitä ikiaikaisia elämäntapoja kuin
aikojen alussa kaikilla elämän saroilla, mitään liiallisena pois
tiputtamatta, jos se vain luontomme mieltymys on. Siksi uskon tämänkin
ajatuksen toimivan ja sitä paremmin mitä enemmän siihen tutustuu, mitä
paremmin sen oppii tuntemaan.
Tätä havaintojen tekotapaa ei tavoita koulumaista ajattelua
noudattamalla, vaan on mietittävä, mikä soi. Se osoittautuu
ajattelussakin oikeaanosuvimmaksi ilmiöiden kuvaukseksi.
Tällainen ajattelutapa olisi toiminnan ohjauksen näkökulma, jossa
sävelmän kauneus kuvastaisi tekemisentavan kaikinpuolista
onnistuneisuutta."
"Säveltämisen taidosta on minulla vielä paljon opittavaa, mutta jos tuota
ajattelun ja sävellystaidon yhteyttä pohtii, niin varmaan osaisin siitä
pääpalikat neuvoa: objektiivinen ajattelu aistitin maiseman tapaan
löytyy ajattelukurssista Pikakoulu-blogissani http://pikakoulu.blogspot.fi/2011/11/ajattelukurssi.html
(helppo arkijärkinen kurssi, jonka oppii alle puolessa tunnissa),
tuntein ajattelusta löytyy hiukan siellä mys ja aiemmista
blogimerkinnöistäni tässä blogissa, olikohan viikko sitten, eli tunne
merkitsee ilomiön tärkeäksi elämän kannalta ja ajatus/aistittu huomio
kertoo, miksi ja miten se on tärkeä maailmassa; tunnelma on aistittu
maisema, jossa tunteet kertovat, mitä nuo ilmiöt merkitsevät elämälle;
tunnelmasävy on kaikkien havaintojesi joukko, niin maailmankuvan tason
havaintojen kuin aistittujen ja tunnettujen (lisää syyt samaan tapaan
kuin tuntein ajattelussa), eli tunnelma on parhaimmanlaatuinen
objektiivinen havainto kustakin asiasta; maailman dynamiikan
ymmärtämiseksi on tärkeää ymmärtää, mikä toimii mitenkin, mitren
vahvasti ja minkä suuntaisesti, eli hahmottaa, millaisia maisemanb
ilmiöt ovat terveessä ideaalimuodossaan, josta osia vain ovat niiden
muut muodot, eli hahmottaa ne energisimmillään,
tunteidenmukaisimmillaan, terveimmillään eli soivimmillaan; hyvin
toimiva meininki soi parhaiten ja on siis toimivin ratkaisu siihen mitä
strategiaa, sosiaalista meininkiä, elämänasennetta, näkökulmaa,
arvovalintoja ja tekemisentapoja kannattaisi käyttää; maiseman
olemmaisia piirteitä ovat maisema kokonaisuutena nähtynä rakenteineen,
mittasuhteineen, yhteyksineen ja dynamiikkoineen, maiseman ilmiöiden
voimadynamiikka: mikä on energistä, mikä vie mihinkin suuntaan, minkä
varaan voi rakentaa ja mikä on liian voimatonta eli toimimatonta, eli
mikä soi mitenkin terveen vahvasti ja luo hyvää meininkiä, joka kantaa
kokonaisuuden terveelle parhaiten toimivalle tolalle, sekä mikä olisi
paras strategia eli hyvä meininki valita kokonaisuudelle ohjenuoraksi
tai ihan vain yhdeksi tenhoavaksi vaihtoehdoksi monen joukossa eli
millainen musiikki on energistä, sopusointuista, terveen eheää ja
kokonaiskuvallisen herkkää maisemaksi avautuvaa."
"Eli koulutettu akateeminen objektiivinen ajattelu ei soi, mutta musiikin
säveltäminen tuottaa sivutuotteenaan parhaimmanlaatuisia
kokonaiskuvallisia objektiivisia ajatuksia, musiikin kiehtovuutta
vähentämättä, tuoden vain uuden merkityksellisyyden kokemuksen."
Laittelen tähän linkkejä muihin teksteihini, joiden maailmankuva onb tltä suunnalta:
http://paratiisiteoria.blogspot.fi/2015/05/kaikki-linjaukset-yhteen-sovitettuina.html
http://paratiisiteoria.blogspot.fi/2015/03/tama-paratiisiteoria-on-suojaukseksi.html
http://paratiisiteoria.blogspot.fi/2015/03/tunteet-ohjaavat-oikein-maailmassa.html
http://paratiisiteoria.blogspot.fi/2015/01/paras-strategia.html
Kai tässä näkemyksessä tunteiden osalta on olennaista se, etten ole lapsena yrittänyt kopioida toisilta tunteita tietyistä asioista ja niin päätynyt näyteltyihin tunteisiin, mielikuvitukseen tai puppuun, vaan on vain ollut tavallisia tunteita omassa arjessani: auts, böö ja jipii jne.
Musiikkiin olen lapsesta asti peilannut omaa elämänkoekmustani tuntevuuden osalta ja yrittänyt oppia musiikista elämänviisautta mutten niin arvostanut uudempia kappaleita, koska niiden näkökulma on vaikuttanut kapeammalta, kuin ei niin taitavan, ei yleiustämistaitoisen ja ei elämänviisaan tekemältä, tai ulkomaalaista musiikkia, joka on vaikuttanut epäviisaammalta kuin suomalainen, vaan perinteisiä suomalaisia lauluja erityisesti: isänmaallisia, luontoaiheisia ja rakkauslauluja, jotka olen kokenut kovin viisaiksi ja kokonaiskuvallisiksi.
* * *
Sibeliuksen musiikista tulin kirjoittaneeksi tuollaisen: http://musiikkipaivakirja.blogspot.fi/2016/08/sibelius-ohje.html
Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?). Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html . Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti