Opettajien palkka, koko tulevaisuuden työuran palkka on kiinni siitä, ettei koulua lyhennetä. Jos siis haluat lyhemmän elämänmyönteisemmän koulun, jossa oppimistulos on parempi, o9n sinun itse toisten koulua käyvien kanssa se omin voimin luotava!
Ajattelua voi opettaa vikkelään. Jos ajattelutaidot yms. oppimista auttava olisi valmiina, selviäisi koulusta yläluokkien oppilaiden tapaan paljon nopeampaan tahtiin. Jos opiskeltavat aiheet keräisi kokonaisuuksiksi, joista kerrottaisiin, nykyisen silpputietomenetelmän sijaan, niin aihe kuin aihe mahtuisi paljon lyhyempään. Kaikkien ajattelutaitojen kohottaminen merkitsisi, ettei tarvitsisi mennä huonoimpien oppilaiden tahtiin vaan voitaisiin keskittyä hyvien ajattelutottumusten luomiseen ja ylläpitämiseen ja käydä noiden parempien työtapojen voimalla aiheet vaihtelevaisessa mutta varsin vikkelässä rytmissä läpi.
9 tai 12 vuotta koulua on näännyttävä ikuisuus, niin pitkä ja dominantti jakso lapsen ja nuoren elämässä, että sen elämänkielteisyyttä ja epäviisautta on vaikea yleensä edes ottaa puheeksi. Lapsilla on kyllä ensimmäiselle luokalle mennessään oppimishalua, mutta 9/12 vuotta on liian pitkään. Vuoden verran täyspäiväisiä opintoja esim. kolmen tai neljän vuoden ajalle jaksotettuina kiinnostavina aikuisten maailmasta opettavina kokonaisuuksina olisi paljon motivoivampaa ja sallisi omakohtaista sulattelua, toisi luultavasti paljon nykyistä koulunkäyntiä suuremman innon käydä pikakoulua.
Mutta ensin on joidenkuiden aloitettava, oltava luomassa tietä muille, ilman että nälkäiset opettajat koko vaihtoehtoa maahan tallaavat. Ja järkevintä olisi, että aluksi se olisi vain vaihtoehto, sillä muuten kun osa oppilaista luistaisi opinnoistaan, voisi koko uusi mahdollisuus kaatua siihen. Joko luet nämä uudet kurssit kunnolla tai BÖÖ: joudut vanhaan kouluun!
Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?). Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html . Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti