perjantai 18. lokakuuta 2019

Matemaattisuudesta

Tämän blogin alun ajattelukurssin opettama arkijärkinen objektiivinen ajattelu on pitkälti sama kuin rakenteet hahmottava maisemakatse mutta käytännön ajattelutyön kannalta tarkemmin selitettynä. Sen avulla voidaan miettiä niin koulutuksen kuin arkielämän muiden taitojenkin asioita hyvälaatuisella objektiivisuudella, joka on helppo kantaa mukana tekemisissä. Sillä voidaan miettiä myös matematiikkaa, mutta matematiikan ero tässä on siinä, ettei se käsittele konkreettista todellisuutta ja niin käytetyt ajatusmielikuvat jäävät niukemmiksi. Niissä on esim. vain jokin puoli käytännön asiasta, ja niin matematiikan tuoma harjaannus ei tuo taitoja muiden, konkreettista todellisuutta koskevien ajatusten ajattelemiseen ja yleiseen hyvään ymmärrykseen. Sen sijaan uusien ideoiden keksimiseen matemaattisessa ongelmanratkaisussa on edullista uusia ideoita tuovaa, jos saman piirteen kuin tehtävässä keksii jossakin muussa, kenties ihan erilaisessakin asiassa ja saa siitä jonkin hyvän idean ko ongelman ratkaisemiseen, mikä johtaa siihen,. että matematiikan taitojensa kehittämisestä harrastunut ryhtyy usein assosiatiiviseksi konkreettisen järkevyyden ja maailman rikkauden havainnoinnin sijasta, ja niin hänen objektiivisuutensa kärsii. Näin käy etenkin kai naisille, jotka eivät ole saaneet tunnustusta objektiivisen ajattelun kyvystään ja ajattelivat loistaa jollakin ei-järkevien alalla, miksi sitten valikoitui matematiikka, koska insinöörejä sanotaan tyhmiksi ja koska insinööri voi aika helposti kuulemma saada ihan hyväpalkkaisen työn, ja osin koska heitä kiinnostaa näyttää kyntensä miesten alalla. Mutta niin he siis assosiatiivisina ei-niin-järkevinä laiminlyövät joitakin käytännön asianhaaroja, esim. miten sosiaaliset seikat riippuvat toisistaan, eivätkä kai yleensä saa käytännössä matemaattisen alan työtä, kun vaativat siltä sosiaalisessa ja työntekotavan mielessä ristiriitaisia asioita ja eri arvostusta kuin missä käytännössä ovat jaksavaisia tai osaavaisia.
Jotkut naiset, kenties miehetkin, tekeväty asioita summittaisesti ja käytännön elämä sitten tuo asioihin monimutkaisempaa sisältöä ja tarkkuutta, mutta silloin he kenties ovat taipuvaisia kutsumaan ajattelun tarkkuutta, objektiivisuutta ja luokituksia matemaattisuudeksi, mitä se ei varsinaisesti ole vaan koulutetun tyyppistä objektiivisuutta tai jotakin sen suunnalta. Tässä on erona ainakin se,että nämä ovat käytännön asioita, esim. rakennusten suunnittelun osia, eivätkä teoriaa, jolla ei olisi käytännön sovelluksia pääideanaan. Lieneekö niin, että tämän ajatusvirheen tekevät eivät ole käyneet peruskoulua tai sitten ovat jotenkin laiminlyövällä tavalla raahautuneet sen läpi. Mutta heillä siis kai olisi mahdollisuudet kunnolliseen objektiivisuuteen ja älyyn,muttei kai alunperin viisauteen, kun sotkevät noin eri asioita tai siis teorian omissa sfääreissään käytännön asioita koskevaan koulutettuunajatteluun.

13.1.2020   Kiinnostus, että jos tähän vois jotain matemaattisuutta lisätä, on yleensä ihmisillä, joilla ei ole insinöörityö tms ammattina tai kokopäiväisenä opiskelualana, ja jotka yleensä tuon huomautuksen jälkeen jatkavat ihan ei-matemaattisiin näkökulmiin ja ovat matematiikan kanssa tekemisissä vain hetkittäin. Silloin heille ei muodostu selkeää kuvaa siitä, mitä matemaattisuus on ja mitä se voi saada selville ja kertoa ilmiöistä, vaan he näkevät sen mahdollisuudet paljon laajempina kuin mitä ne ovatkaan, kai kaiken objektiivisen ajattelun laajuisina, myöntämättä kumminkaan, että olisi kyse objektiivisuuden paikasta eikä matematiikan.
Matematiikkaharrstuneet tai matematiikkaa opiskelevat joskus miettivät matematiikkaa ollessaan muiden asioiden kanssa tekemisissä, ja se tietenkin häiritsee muita asioita, kun ei niistä huolehdita. Mutta matematiikkaharrastunut usein luuleen muiden asioiden olevan puppua, kuin sattuman tuotosta, ikään kuin luonnollisen maailman automaattisia tuotksia, joissa muoto on ei-järkevä. Ja siksi ainakin osa heistä arvostaa teknistä ajattelua: on huomattui jokin hyöty, on ajateltu jokin mielekäs ajatus ko asiasta. Mutta arkijärkis iis on parempi, samoin koulutettu näkökuma ko asioihin.

19.4.2022   Matematiikalle on tyypillistö, että sen asiat voi ainakkn teoriassa ajatella koklnaan.läpi, kjn taas uusien ratkaisujen kehittelyn taidolle on olennaista, että jää useampia lupaavia mahfollisuuksia eikä kaikkea ole kulutettu loppuun. Muun muassa siksi tämä video näyttää matematiikan opiskeluun hyvältä, ainakkn ammattiopinnoissa.


13.10.2022   Äitipuoleni tapasi llla matemaattisesti erikoisen lahjakas, keksi uusia tuloksia noin vain, oli kuulemma koulussa saanut yli 10:n matematiikan numeroikseen. Muttei sitä oppinut hänen lapsenaan eikä yliopistossa matematiikkaa opuskellen. Mutta jos hänellä oli ihailija, että voi kun olisi hienoa olla naisprofessori (hän oli aivotutkija) ja matematiikassa lahjakas, niin matkivat sekä työntekotapoja että innostuvaa luonteenlaatua, akateemistyyppisiä kiinnostuksenkohteita, tapaa lukea lehteä, keksiä uusia ideoita, ja kai oppivat, olivat tähtiä niin, etteivät alkuun edes osanneet sopeutua tilanteeseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti