tag:blogger.com,1999:blog-7386469815631860102024-03-18T05:04:34.077+02:00PIKAKOULU: koko koulu yhdessä vuodessa, aihio: opi hyvä ajattelukyky ja äly helposti!Lue ensin blogin alusta ajattelukurssi http://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html . Seuraavaksi ainakin näkemys, että luonnon ihaileminen, taiteet ja liikunta parantavat ajattelukykyä (2012?).
Lue myös "Käytännön vinkki" (tammi 2014), ja lopuksi "Väärinkäsityksiä ajattelukyvystä" http://pikakoulu.blogspot.com/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html .
Monin verroin paremmalla ymmärryksellä voisi vanhan koulun lukea nopeammin ja ymmärtää paremmin.Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.comBlogger127125tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-50864685448977139492024-01-18T11:43:00.002+02:002024-01-18T11:43:10.590+02:00My new book<p> 18th of January 2024 You ought to be able to download the book "Wonderful, Miracle like Beings" by Kaisa Hannele Tervola, FOR FREE AT <a href="https://www.angelfire.com/planet/paradisewins/Wonderful.docx">https://www.angelfire.com/planet/paradisewins/Wonderful.docx</a> </p><div><br /></div>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-48647291785362729772023-12-13T09:19:00.001+02:002023-12-13T09:19:25.465+02:00Tämä blogi ei ole lyhentänyt koulua<p> Olen parina viime vuotena koonnut blogejani kirjoiksi. Niille on ollut tyypillistä, että ne tekevät käytännössä mahdollisiksi lähes ihmeen kaltaisia suuria parannuksia. Sen sijaan tämä aihe "Koko koulu yhdessä vuodessa: ajattelukyvyn parantamusen ohjeita" on ollut poikkeus. Tämän blogin aikana koulu ei ole lyhentynyt, vaan oppivelvollisuutta on pidennetty ihan järjettömän kuuloisen pitkäksi. Siksi en koe hyväksi koota tästä bligista kurjaa, ainakaan muiden kurjojeni joukkoon. Ajattelukurssi sinällään on hyvä, samoin ajattelukyvyn oppimisen ohjeet ja eläinten koulu. Mutta vaikka koin blogin olevan niin toivottu jollain hengellusellä tms puolella, että jouduin sen laatimaan, ehkä lapset halusivat sen kokeeksi, niin kävi kuten jo alunperin arvelin : en saanut haavetta lyhyemmästä koulusta edistettyä, vaan koulun pituus on niuden käsissä, joiden toiveita ja näkemyksiä koulukysymyksissä yleensäkin noudatetaan. Mutta tästä bligista saa siis joku muu kuin minä koota kirjan aiheesta ajattelukyvyn parantaminen, tms. Mutta käännöksistä minulla on se kokemus, etteivät ne sosiaalusesti ym vastaa alkuoeräistä tekstiä vaan ovat enemmän kääntäjästä riippuvia, ja niin käännöksillä voi olla lähteenään mm nämä kirjoitujseni, mutta tekijänä vain kääntäjä. </p><p><br /></p><p><br /></p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-25997389513878156142023-08-05T14:05:00.002+03:002023-08-05T14:05:59.510+03:00Ekirja koirieni sirkustreenistä<p> Kokosin koirieni sirkustreenipäiväkirjat syksystä 2010 kevääseen 2011 ekirjaksi "Luku- ja kirjoitustaitoiset sirkuskoirat", ks <a href="http://www.amazon.com/author/khtervola">www.amazon.com/author/khtervola</a> . Jos käy niin kuin tavallusesti kirjoilleni, niin ekirja ilmestyy muutaman päivän sisään. </p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-353773412556846502023-07-21T12:20:00.002+03:002023-07-21T12:20:19.594+03:00Oppimiskyvystä ja lihavuuden määrästä<p> Jos oppilaan perhe on muuttanut Suomeen tropiikista, niin säiden, kouluasian ym oppiminen vaatii riittävän tarkkaa näköhahmotuskykyä, sekä ajattelu että havaknnonteko ja mm lämmönsäätelytaitojen oppiminen ja käyttö vaativat riittävän tarkkaa näköhavainnontekokykyä, joka on elämässä mukana olevaa eikä jokin keinotekoinen viritelmä. Jos oppilas on läski, hän ehkä hahmottaa kimpaleen kerrallan, muttei oikein kunnolla niuden rakennetta tai sitten kyva rakenteesta unohtuu eikä sitä ymmärrä kunnolla käytännön maailmankuvan osana, sillä se velloo kuin mikä lie kaardvin biivoin tehty piirros, kai kehon lämöötila on silloin keskeltä niin kuuma ja jäsenet löllöt. </p><p>Jos lapsi on palleroinen jotenkkn sosiaalusesti pehmentävästi, niin pallerpisin kohdin ei kenties opi kehon lämmönsäätelyä eikä objektiivisuutta, jota noudattaa, vaan ne ovat kai sosiaalusiin näkökulmanvaihdoksiin ja sosiaalisiin joystamisiin varTtua liikkumavaraa. </p><p>Jos lapsi vaikuttaa normaalipainoiselta, jolla on hyvä selkeä ymmärrys, joka on kyllin tarkka ja realustisuuden hahmottava, niin ei haittaa, vaikka olisi jonkin verran lihavuutta, sillä se ei näköjään lle sysännyt tieltään y.märrystä.</p><p>Jos lapsi on laiha tai huonolla jaksavaisuudella huomiokyvyn, älykkyyden, viisauden vaatimusten tai hyvän tahdon osalta, niin hän kenties noudattaa joitain ihanteitaan ruuan osalta yhteiskjnnassa elämisen vaatimusten kustannuksella. </p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-38084629946326330362022-05-11T14:42:00.002+03:002022-05-11T14:56:02.493+03:00Hienosti vai perustaso<p> Jos yrittää osata hienouksia ennen kuin osaa pwrustason asioita, niin laatu jää kamalan heikoksi, jos perustaso puuttuu tai on kovin heikko. Mutta perustasokin vaatii hyvän havainnobtekokyvyn. Esim sairas, parhaillaan häiritty, sabotoitu tai liian tyhmän vaikutuksen alainen ei opi perustasoakaan hyvin, sillä asioiden yhteydet kokonaisuuteen, niiden paikka maailmankuvassa ei mäy sumennetusta tai liian palikkajärkusedtä kuvasta. Jos sen sijaan havaintokyky on hyvä näköhahmotuksen, arkijärjen ja tunnelmatajjn osalta niin voi oppia paljon nopeasti ja kunnolla, jos se on vakaana tavoitteena, mutta silloin kai perustason tehtäviä saisi olla muiden seassa tavallusesti, mutta ne saisi tehdä niin nopeasti kuin osaa. Perustason tehtäviä tarvitaan siihen, ettei osa oppilaista olisi huolimattomia niissä, ei omaksuisi huonoja tapoja, ja toistenkin oitäisi oppia huomaamaan tuollaiset perustason osaamiserot ja mitä ne aiheuttavat laadulle. </p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-34951327505595428192022-04-10T18:12:00.013+03:002022-04-10T19:17:40.813+03:00Lukemaan oppimisesta - ohje<p> Lukemaan voi tarkkasilmäisen vikkeläjärkisen hyvämuistisen opettaa lukemalla ääneen sanomalehden otsikoita samalla, kun kurjain kurjaimelta seuraa sanoja sitä mukaa, kun ne lukee, vaikkapa muutama otsikko yhdellä rupeamalla.</p><p>Tehtävää kai helpottaa, jos lukuessa korostaa kurjainten muotoja ja äänteiden merkitsemusen summittaiduutta. Mutta silloin tarvitsee kertoa, miksi sanojen lausumustapa on epötavallinen, eli ekoilla kerroilla tai endi alkuun muistin auttamiseksi. Ja se siis on kerrottava, että samantapaiset äänteet saatetaan merkutä samalla kurjaimella, vaikka ne lausuttaisiin eri tavalla. </p><p>Lukiessa voi myös viitata jo luetuista sanoista tuttuihkn kurjaimiin nuitä korostaen ja palaten vanhaan vertailun vuoksi. </p><p>Moni kai käyttää kehonsa elekielen hahmotusta ensi alkuun kirjainten muotojen muustamiseen, ja silloin ei saisi olla eri ärsykkeitä siinä, ei ainakaan limppumaisesti kokeneemman jäsenet, että tässä ollaan vaan, eli sylissä tai käsiä vasten ei ole hyvä mutta vieressä kuten miettivä keskustelija käy kai hyvin. Vastapäätä käy kai myös hyvin, etenkin jos kirjainten hahmottaminen ylösalaisin vastaa aloittelijan itsenäistä tehtävää hahmottaa kirjaimet ja äänteet. </p><p><br /></p><p><br /></p><div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><iframe allowfullscreen="" class="BLOG_video_class" height="266" src="https://www.youtube.com/embed/wtNKXL7k-DQ" width="320" youtube-src-id="wtNKXL7k-DQ"></iframe></div><br /><p><br /></p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-22046238716266021202022-01-23T13:28:00.001+02:002022-05-24T17:54:38.271+03:00Koulu vuodessa, hätävaraversio<p> Jotkut haluaisivat kai lukea koulun vuodessa, esim osa maahanmuuttajista, joilla jo elämänkokemusta on. Tärkeää olisi silloin opiskella hyvällä laadulla muttei liiankaavamaisedti, ja opiskella elämää varten opetellen myös noudattamaan oppimaansa, jotta se on elämässä käytössä. Eka, mitä pitäisi lukea vaikkapa tänään ( huolehdi, että huoneessa on silloin raikas ilma ), on engl. eläinten koulu, joka on tässä Pikakoulu-blogissa viimeisimpiä. Lusäksi tarvitaan tietotaitoa lasjemmin, eli tarttis varmasn opuskella kouljn kirjat luokka kerrallaan ja tehtävät tehden ennen kuin etenee edistynermpään aiheeseen, ja tehtävät tarttee heti perään tarkistas ja kosjata virheet. Mutten tiedä, kauanko moinen vie. Periaatteessa aikaa olisi kuukausi eli 20 työpäivää per luokka, mutta oppiminen luenee kiinni siitä, miten hyvät opuskelutavat oppii. Ja juuri yleissivistys olisi tärkeää. Mutten tuosta tiedä, voiko niin tehdä ja montako vuotta tai kuukautta sd veisi. Opiskelun mielekkyys on olennaista ja tavoitteissa terve järki ja tervehenkusyys. </p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-87855160748053899342021-06-15T09:52:00.003+03:002021-06-15T09:57:13.392+03:00Mielekkäästä opiskelutavasta<p> Se, ettei koulu toimi niin hyvin kuin olisi tsrkoitus johtuu ksi siitä, että koulu on ikävä ja ei niin kielekkäästi järjestetty. Ikävyydestä iso osa on koulun aljeellisuudessa ja aivottomassa kurissa sekä mielekkyyden ouutteessa. Hyvällä ppiskelutavalla tulee uusia miekekkäitä asioita kuehtovasti ja käytännön sekä maailmankuvannkannalta merkityksellisesti, ja niin secei ole pakkotahtista eikä tasaisen rytmistä vaan asioiden ja opiskelun mielekkyyksien rytmittämää. Olisu jätettävä liian alkeellisten asioiden jankkaaminennpois ja vain huolehdittava että oppilaat oppivat hyvällä laadulla.</p><p>Se että koulussa usein sanottiin, että "kaikki tehtävät pitäävrehdä, tee se vielä", merkutsee, ettei opiskelu oke luonnollisen rytmistä ja oppilaalle sopivan opuskelytavan mukaan ohjautuvaa, vasn ktiteeri on pikemminkinbtapa kuin hyvän ooiskelutavan niudattaminen. Pitäisi opetella juuri olennaiset asiat, ei ulkolukuna pakolla kaikkea, ja oitäisi huolehtia, että ymmärrys ja opuskelutaidot ovat hyvät, eivät kaavamaiset.</p><p>Tonttutaitokirjoituksestani <a href="http://learntalents.blogspot.com">learntalents.blogspot.com</a> </p><p>" I 78. When I had my two dogs which seemed to have learned to read, i used to leave the newspaper open on the floor and they liked such much. I choose an article that was interesting and of good quality, often leisurely about art, places or news of the world or about the nature. I tried to give them good models of how to think by oneself, and I feel that the articles were one reason my dogs learned to do so miraculously fine things, largely learned on their own or similarly taught byvtalking about skills theycwere interested in. " </p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-8397573182317916152021-06-10T18:34:00.006+03:002021-08-24T19:57:26.698+03:00Afrikkalaisten ajattelukyvystä<p> Kun laadin ajattelukurssini, oletin sen sopivan löhes kaikille. Mutta sittemmin olen oppinut, että Afrikassa on niin kuumaa ja pöpöustä ja afrikkalaiset syövät niin tuhdisti, että afrikkalaisten nälöaisti tuuppaa jäämään sumeaksi ja niin ollen tämän ajattelukurssin vaatima rakenteiden näkeminen sumeiden hahmojen sijaan ouuttuu. Tähän olen yrittänyt kekdiä korjauskeinoja. </p><p>Viikennetyissä sisätiloissa kuuluisi olla ikkuna ulis ja siitä näkyä maisema, jossa elämää jaainakin yksi puu. Muuten näköhahmotus jää liian ruutumalliseksi.</p><p>Blogissani composingmelodies.blogspot.com on kirjoitus sävellystaidon oppimusesta tropiikkilaisia ajatellen. Jos aamupäivällä, kun on hyvä mieli ham hyvä toimibtakyky ha ihan hyvä näkö, säveltäisi melodioita, jotka auttaisivat säätaitoja yms niin että noin voisi olla pidrmmän aikaa päivästä niin se auttaisi mm nälöaistia.</p><p>Jos afrikkalainen on matkustanut jonnekkn, missä on viileä sää, ei saisi ruualla pitää kroppaa afrikkalaisen lämpimänä vaan opetella ilmastotaitoja, jotta näkö paranisi.</p><p>Maalaaminen ei opets katselemista. Olisi hyvä ottaa kivoja valokuvia ravallisesta elämästä kuvan näkymän nähdessään näpsäisemällä, niin huomoo on niissä katselemisessa ja aihe on tuttu ja opettaa hyvin sujuvaa katselemudta miillekin.</p><p>Jof afrikkalausella on ajattelutyyppi keskustelussa kuin romaanin lukijalla, tukee sitä nähdä maisema, näkymä edim kadun elämästä tsi miljööstä aina välustä jossakin ja mueluusti koko ajankin hyvä näkö. </p><p><br /></p><p>24. kesäkuuta 2021 Jos afrikkalaiset eivät säätele kehonlämpötilaansa hetki hetkeltä oikeaksi nn vastteiden olinpaikan ja tekemisten vaihramusen avulla, vaan vain mahdollidumman viileäksi ja kunnolla lämpimäksi vuorokaudenajan mukaan tulevaa ennakoiden valintoja tekemällä niin srn tahdin muutokset kehossa ovst niin hitaiti, ettei niistä synny nopeaa ymmärrydt, jos sitten mitään kunnon ymmärrystä. Parempi olisi kävellä päivänvalon aikaan heiniä, puita tms kulkuessaan katsellen, niin siitä saisi kuvallinen ajattelu tukea. Lionnon kauneuden katseleminen auttaa näköaistia ha näkömuistia. Liikkuminen parantaa näköä, ainakin jos on aika viilrää.</p><p><br /></p><p>27. heinäkuuta 2021 Afrikkalaisten tahti on hidas, näkö sumea, terveiden elämäntapojen osaaminen olematon ja elämänviisaus vähäinen siksi, että he pitävät kehonlämpötilansa jatkuvasti liian korkeana. Viileässä kulkeva ja myös puita tms sisältävien mausemien kauneutta siinä kulkuessaan katseleva on paljon viisaampi, sillä mm näköaisti ja kehon säätelykyky toimivat niin paremmin. </p><p><br /></p><p>24.8.2021 Jos näköaisti toimii esim siristämällä silmiä, niin kun katselee maisemaa esim puita ja elämää maisemassa samalla kun ajattelee, niin usein ajatus dilloin jioksee paremmin, sillä kuvallinen hahmotus saa tukea katselemusesta. Sama voi auttaa sanojen löytämiseen puhuessa.</p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-25911704592623857742021-03-26T18:13:00.001+02:002021-03-26T18:13:08.406+02:00Oppimiskyvyn tavoittamisesta<p> Kulje jossakin, missä on puita ja kävelytie tms. Katsele ympäristöäsi kilkiessasi ja etenkin puita käytä tarkkaa näköaistia, maisemakatsetta ja tunnelmatajua ja muodosta rakenteet hahmittava kuva ympäristöäsi. Katsele tien vieren ouuta anna katseen kuerrellä sen lksia ja runkoa oitkin rakenteet hahmittaen. Muodosta näin junnollinen kuva puusta. Kävele puun lul tajuten, että puu on osa elinympöristöäsi, samoin kävelytie jne. Paina puun luona mieleesi, millainen maisema sillä kohtaa on puineen. Se on siis konkreettinen elinympäristösi. Kun jatkat eteenpäin, puu jää ikään kuin karttakuvan osaksi. Vastaavasti voi opetella muita aiheita.</p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-24557283319491967722021-01-17T16:43:00.005+02:002022-06-28T12:24:26.914+03:00NOPEIN KUNNOLLINEN KOULU 15min : Easy quick school for animals too<p> "<span>maanantai 14. syyskuuta 2020</span></p>
<a name="5534422458625085298"></a><a href="https://villakoirabanjo.blogspot.com/2020/09/easy-quick-school-for-animals.html">Easy quick school for animals, especially pets and birds</a>
<div class="post-header">
</div>
<p> Animals which associate closely with humans, especially pets, ofr
example dogs, sometimes ask if there could be a school for animals too. I
have written advices about learning common sense like objective
thinking and about fitting into the society, so here is my version of a
kind of school for animals:</p><p>1) Thinking: use a landscape like view
that observes structures. Good practise for this is looking at familiar
scenes and landscapes with trees and some life in them. Trees and
nature make observation ability better and join the sense of sight
topgether with the sense of atmospheres, which is also good for
thinking. <a href="http://quickerlearning.blogspot.com">http://quickerlearning.blogspot.com</a><br /></p><p>For
teaching this to a dog that is interested in learning it, go outdoors
to some peaceful enough place where there are trees but not overly
amess. Do not strand face to face by your pet but instead side by sode
so that it looks at the same landscape as you, and so you can look at it
so that it sees it the same way and then you can walk to a bush, tree,
street's side lawn etc like observed firstm, and that's it.</p><p>2)
Fitting into the society: The advice "Live and let others live!" is good
for this. Think of each person and each group sovereign as the trunk
and branches of a tree in a park. It does not mess with the branches of
other trees and those too leave it alone, to freely and happily live
it's own life. Good will toward others is a good advice here. <a href="https://finnishskills.blogspot.com/2012/10/live-and-let-others-live.html">https://finnishskills.blogspot.com/2012/10/live-and-let-others-live.html</a></p><p> Another
piece of advice is for all to work for better life in a better living
environment, like work, hobbies, friends, caring for the environment,
making the society good to live in. <a href="https://finnishskills.blogspot.com/2013/04/rationally-grounded-moral.html">https://finnishskills.blogspot.com/2013/04/rationally-grounded-moral.html</a></p><p>3)
Wisdom of life and healthy ways of living you can partly learn from how
tree branmches curve topward light and what is their atmosphere, the
mood it seems to refer to and the kind of life, and partly from sport
and healthy kind of life on all areas of life.</p><p><br /></p><p>* * *</p><p>There
are also some other things that have often come to my mind when
thinking of a school for animals, especially for pets and birds, maybe
for mice too.</p><p>4) About teaching an animal to read there is a video about reading Finnish language at <a href="https://villakoirabanjo.blogspot.com/2020/01/opeta-elaimesi-lukemaan-nain.html">https://villakoirabanjo.blogspot.com/2020/01/opeta-elaimesi-lukemaan-nain.html</a>
, but for it one must first understand spoken language, which often
goes by associating with humans and paying attention to the situations
and tones of voice, and later by remembering also the atmospheres of the
spoken language. Finnish language is written like it is pronouced, but
there are some differencies between literature's language and the words
of spoken language.</p><p>5) The square looks of houses etc are a
consequence of it being so easy to place two or more parts next to each
other tightly and so that one can choose from nay options, what to place
so. So one can build shelter from weathers and from dangers and use
materials economically. Such houses also offer fiar chances for
different types i´of individuals and a possibility for privacy. The
square looks of houses are not good for intelligence and quality of
life. For them it is good to look at trees outside the window. If life
indoors feels tough, do not attach yourself to build things but instead
only to the nature outside the window and to outdoors at large. <br /></p><p><br />"<br /></p><p><br /></p><p>9. syyskuuta 2021 Tämä on siis eläimille tarkoitettu ihmisten koulua vastaava mutta paljon nopeampi, ekojen osien osalta eläimelle ehkä 5min, eläinten koulu. Se näyttää jättävän tavallaan ihan hyvän sivistyneen käytöksen myös ihmisille, joten jos ihmisten koululle jossakin tarvitaan kovin nopeaa hyvää vaihtoehtoa, niin tämä eläinten koulu olisi yksi varteenotettava vaihtoehto siihen. Mytta ihminen varmaankin tarvitsisi lisäksi laajempaa tietämystä, jota mm kurjoista voi opiskella. </p><p><br /></p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-70423542346260885502020-12-26T08:06:00.002+02:002020-12-26T08:09:46.534+02:00Ihminen oppii oman tasonsa ihmisten opettajilta ja suurilta esikuviltaan<p> Ihminen ei opi sitö paremmin, mitöä taitavampi malli hönellä noihin taitoihin on, vaan kovin taitavan tekemisissä on liikaa erilaisdia asioita, joita tarttis ottaa huomioon, ja ne sujuvat liian vikkelään, liian kokeneesti tai liian lahjakkaasti, ja niin siitä ei opi melkein mitään, onpahan vain häiriöksi. Sensijaan oman taitotasonsa ihmisten opettajiksi erikoituneilta oppii paljon ja noin vain,kunhan vain jaksaa opiskella ja yrittää tosissaan. Sopivan verran taitavampi malli on sellainen, joka itsekin vielä osin opettelee samoja asioita niin, että käy ne selkeästi läpi samantapaisesta vinkkelistä ja omaa hyveitä, joista oppilas voi tunnistaa,e ttä niistä kyllä varmaan on hyötyä. </p><p>Monella on haaveammatti, jonka vaatimuksiin mielitekonaan mukautuu joka solullaan, ´ja niin voi oppia paljon lahjakkuutta tuon alan ihmsiltä, vaikka he olisi vat kovin paljon taitavampia kuin miltä muuten voi tavallisestioppia.<br /></p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-14312357111140878712020-12-02T12:09:00.001+02:002020-12-02T12:09:40.368+02:00Eri ihmisten hahmotustavoista ja paloturvallisuudesta<p> Eri ihmisettekevät eri tarkkuudella ja eri meiningillä. Heidän havaintokykynsäkin on erilainen. Ja koska heillä myös käy erilaisia vieraita, niin paloturvallisuuden kannalta eri ihmiset ovat kovin erilaisia. Töniväinen on kai usein huolimaton ja epätarkka ja tarvitsee siksi paljon tyhjää tilaas ympärilleen. Kiltti taiteista pitävä ihminen taas on usein tarkka, tekee huolella ja tekee havaintoja tarkkaan, hänen hienomotoriikkansakin on hyvä ja tunnelmatajun avulla hän huomaa erilaiset tilanteet ja ottaa ne luonnollisella tavalla huomioon. Oppinsa kokonaan koulutuksesta saanut saattaa mitata etäisyyksiöä senttimetreissä, mikä käy hitaasti ja ilman selväätilannekuvaa. Sen sijaan käytännön tilanteissa paloturvallisuuteen huomiota kiinnittävä huomaa elämänmakuisesti, myös tunnelmatajulla ja etenkin tarkalla näköaistilla sekä tilan liikkumisen ja ilmavirytojen kannalta hahmottaen, että mikä on millaistakin ja mitä missäkin asiassa tai tilanteessa tarvitsisi tehdä, jaon suoraan tekemisen vbirreessä siinä. Se olisi tarpeellinen piirre myös palotarkastajalle, jotta ohjeita noudattamnalla siasi tukea yritykselleen elää palorturvallisesti, jolloin siis tarvitaan tarkat aistitr, nopeat reaktiot, hyvä käsityskyky ja hyvä toimiva hienomotoriikka, joka on aktiivisen käytäännön elämästä harrastuneen eikä teorettisuuden tai näyttelemisen. <br /></p>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-42666827619263900672020-10-26T12:22:00.004+02:002020-10-26T19:35:35.679+02:00Differentiaali- ja integraalilaskennasta<p> Joskus aikanaan, kun opiskelin Helsingin Yliopistossa teoreettista fysiikkaa, niin en paljoa lukenut mutta jossain välissä tulin lukeneeksi osan kirjaa Isaac Newtonin ja Hooken kirjaanvaihdosta, ja siitä jäi mieleen, että käsitys differentiaali- ja integraalilaskennasta silloin senalkuaikoina oli ihan erilainen kuin miten sitä on myöhemmin käytetty. Oletettiin laskijoiden kehittyvän kuvittelemaan tarkasti mielessään esineet, joita laskivat, piirteineen, eikä laskevan vaan jonkinlaisena tietokonemaisen työn työputkena. Ja oletettiin kai, että laskemisesta laskija kehittyisi tuntemaan noita esineitä käytännön tajulla niin kuin käsistään kätevä voi osata käytännön juttuja tosta noin vaan muun osaamisen lisäksi,lisätä niitä tekemiseensä silloin, kun niistä on hyötyä. Ja niin ei kai oeltettu ymmärryksen siihen katoavat, vaan ihmisestä tulevan monimutkaisemmin aistivoimaisesti ymmärtävä, monimutkiasemmin, viisaammin objektiivinen, vähän niin kuin jossain näkemäni kuva kreikkalaisten jumala Jupiterista rakettikädessään, vähän hänen hahmotustapansa tapaisesti hahmottava, mutta kai enemmäb kokemukseen ja aihepiiriin uponnut.</p><p><br /></p><p>* * *</p><p>Tää on kyl ihan eri aihe, mutta kun se tuli tässä samana päivänä mieleen, niin ehkä se sopisi tähänkin:</p><p>"<a href="https://ihmispaata.blogspot.com/2020/10/aggressiivisuus-ja-ilkeily-voivat.html">Aggressiivisuus ja ilkeily voivat johtua lämpimänä pysymisen taitojen heikkoudesta</a>
</p>
<div class="post-header">
</div>
Osa ihmisistä Suomessa on aggressiivisia tai ilkeileväisiä, koska
eivät osaa lämpimänä pysymistä, vaan kohdistavat kylmään ilmaan
tarkoitetut reaktiot ihmisiin ym elollisiin. Huomasin öäsken, että
aggressiivisen insinöörisuuntautuneen nuoren miehen tyylissä on
sisätiloissa samaa kuin ulkona liian kylmässä pulassa olevan
olemuksessa, niin että ehkeivä't osaa edes sisätilojen l'ämpimänä
pysymistä. Olen kirjoittanut paljon vuodenaikojen elämisen ohjeita <a href="http://finnishskills.blogspot.com/2014/11/living-with-seasons.html">http://finnishskills.blogspot.com/2014/11/living-with-seasons.html</a> ja lämmittelyohjeitakin 200 <a href="https://opisuomalaisuus.blogspot.com/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html">https://opisuomalaisuus.blogspot.com/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html</a>
. Niillä on näkynyt olevan samantapaisesati pehmentävä vaikutus kuin
jos ikäviltä säiltä' olisi siirtynyt kesään jätskikioskin viereen, missä
ihmisillä jo on jäätelöä. Mutteivät ne kaikkeen auta, eivä'tkä kaikki
jaksa lukea niitä."Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-88679851560761494942020-05-27T13:28:00.001+03:002020-05-27T19:46:06.208+03:00Jos pää on seisTämän blogin alun ajattelukurssin <a href="https://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html">https://pikakoulu.blogspot.com/2011/11/ajattelukurssi.html</a> pitäisi opettaa hyvälaatuinen arkijärkinen objektiivinen kokonaiskuvallinen ajattelu. Jos pää on siitä huolimatta seis, niin tarkista, onko syynä jokin näistä seuraavista tekijöistä:<br />
1) Toimiiko näköaistisi normaalisti, esim. silmälasien kanssa, jäsennätkö katsomaasi normaalisti, ihan tervejärkiseen tapaan, katsotko varmasti etkä vain muistele tai teorialähtöisesti melkein ohita katsomaasi?<br />
2) Onko niskasi jumissa tai hartiat tai kaekikroppa tai jännitätkö kehoasi jäykäksi. Ajattelu toimii yhdessä tilannehahmotuksenkanssa ja tilkannehahmotuksen pienetkin nmuutokset näkövät kehon asennon vaihtumisena. Niin kauan kuin keho on jäykästi, ei ajatus mene perille, etene. rentoudu, liiku, ole tervehenkisen luonnollinen, tee vaikka jotakin vaoaamuotoista reaktiivisuutta vativaa.<br />
3) Oletko kaavamaistunut? Harrasta musiikkia, arvostav vapaa-ajan harrastuksia,laaja-alaisempia kiinnostuksenkohteiuta, harrastuksiin sydämellään ja mielenkiinnolla mukaan lähtemistä.<br />
4) Oletko urautunut samoihin elämän uomiin jatkivasti? Tee välillä jotain muuta. Käy ulkona, harrasta liikuntaa, ihaile luontoa, kuuntele vaikka radiuota, käy jossakin matkalla, retkellä, tapahtyumassa, ts. Koptiin palatessasi älä uppoa vanhaan meininkiisi vaan jätä vaikka kassi esille, asioita levälleenniin kuin tekemistesi tuulettunut hanki ja perempi mieliala silloin on. Järjestä kotia hyvällä uudella tavalla niin,että saat uutta meininkiä mukaan tavalliseen ympäristöösi.-<br />
5) Tätä en tiedä, mutta arvelen, että jos pää menee ihan seis ruuasta, jota tuntuu tarvitsevan, niin tarttis kiinnittää enemmän huomiota ruoka-aineisiin, joita syö, että ne olisivat terveelliset ja toisivat elävöittävän olon, jolla jaksaa hyvin seuraavat tunnit ja on ok terveydelle pidemmän päällekin, ja että ruoka-aineita olisi mieltymysten mukaisesti, esim. vihanneksia tai hedelmää edes vähän mutta tuntemusten mukaan sopiva määrä, kuulostellen, että minkä voinnin se tuo seuraaville tunneille. Niin saisi kai tunnelmatajun ja tarkan vikkelän katseen mukaan elämään ja se palauttaisi hyvän järjenjuoksun.Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-90298475813199814702020-05-13T11:57:00.000+03:002021-06-28T11:33:21.619+03:00RauhankasvatusTonttutaitotekstissäni <a href="http://learntalents.blogspot.com/">http://learntalents.blogspot.com</a> on kovin monta taitojen oppimisen ohjetta. Josko siitä olisi iloa rauhankasvatukseen?<br />
First part <a href="http://learntalents.blogspot.com/2018/09/gnomes-or-more-likelily-doing-things-in.html">http://learntalents.blogspot.com/2018/09/gnomes-or-more-likelily-doing-things-in.html</a>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-44784510592242720042020-04-21T11:00:00.002+03:002020-04-21T11:00:39.818+03:00SelvennyksiäVaikka tämän blogin alun ajattlukurssin opiskelemalla voi oppiä hyvälaatuisen arkijärkisen objektiivisen ajattelun, tarvitsee se kuitenkin tuekseen muita asioita: mm järjen arvostamisen, tunnollisuutta, käsirtyksen objektiivisuuden kriteereistä, rutiinia ajattelussa ja sivistyneen maailman kuvan käytössä, hyvän näön ja kiinnostusta katselemiseen, kiinnostusta objektiiviseen ajatteluun, ja varmaankin muutakin.<br />
<br />
Se, että koulu painaa lasia, liittyyä kai siolta osin siihen, että lapsia kyllästyttää lukemisen suuri määrä, ja aiheet eivät aina ole niin mielekkäitä kuin pitäisi. Jos vanhemmat jaksavat lukea koulukirjoja kouluvuoden alussa vaikkapa vartin tms ja tuumivat, että siinä se, oli kiinnostavaa, niin sillouin kirjat on tavallaan tarkastettu ja opiskelun mielekkyys,ja lasten opintojen kesto,kun lukevat noita kirjoja, pitäisi suhteuttaa siihen: ensikertalaisella kuluu kai ihmisten mielestä enemmän aikaa, muttei sen enempää kuin satakertaisesti, jos esitiedot ovat kunnossa, kenties 50-kertaisesti, jotkut kai olettaisivat. Koko vuotta siis ei kuluisi. Jos lapset halutaan säiöä kouluun, niin koulun pitäisi tarjota jotakin muuta mielekästä tekemistä, esim. käytännön harrastulsia tai jotakin ok työtä. Jos lapset ja lasten vanhemmat ja isom´vcanhemmat kävivät koulun, niin kaikkien osaaminen on vinoutunut liikaa juuri koulumaiseksi ja ei paljoa muunlaiseksi, ja silloin olisi tärkeää tarjota noita muita elämänalueita, mm muita ammatteja kuin akateemisia.<br />
<br />
Yksi syy kouluun on, että jotkut tuottavat niin huonoa laatua, että tarvitsisivat koulua, ja niin koulua olisi tarjottava ulkomaalaisille, vaikka olisivat aikuisia, mutta siis niille aikuisille, jotka eivät yllä koulutasolle. Jos moinen puute on tullut iän myötä vasta, niin jotakin vanhoja taitoja harjaannuttavaa oppia tai harjoitetta, harrastetta. Ja se, ettei ole käynyt koulua ollenkaan, ei oikeuta monimutkaisempiin elämänaloihin, niiden ammatteihin, vaan jokaisen olisi käytävä koulu ja monimutkaisemmat taidot vaativat koko ajan myös peruskoulutason osaamisen noudattamista, ei niiden kuulu olla puppua. Sopiva koulun pituus olisi kenties viisi vuotta.Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-49800190160550058282020-04-15T10:00:00.002+03:002020-04-15T10:00:13.460+03:00Linnunpoikasten opistaOn huhtikuun puoliväli Savonlinnassa, mutta kerrostalon pihalla kauempana on jo ensimmäinen puu lehdessä tai kukassa, kai paju, sama puu joka vuosi, mutta kerrotaan, että ensimmäisenä lehteen tulee raita, jonka tyypillisenä piirteenä on, että sen pinnalla kuhisee matoja, ja niin sitä ei siedä, jos menee lähelt' katselemaan, mutta näin kauempaa se on kiva. Linnut miettivät jo pesää, ja kun ihmettelin,että, miten osaa miettiä pesää ja poikasia, kun ei ole vielä puissa lehtiä, niin pihapuun lintu kertoi linnun olevan maestro, jo paikasena oppinut paljon linnunpoikasten kasvattamisesta. Ja niin se lauloi malliksi aiheesta: jos peto tulee alhaalta kuin nuorten taimien varret, niin lintu on ylempänä puuntaimessa kuin sen lehtien viiaudella. Jos nuori lintu itse miettii teknisyyksiä, niin se on kuin puiden oksat puusta katsottuna ja lehtien myötä perspektiivi monimutkaistuu ja viisastuu, muuttuu tunnelmatajuiseksi ja hienoviritteiseksi. Ja pesästä katsoen poikasille on hyvin laitettu pesän reunat ja siitä lähistöllä avautuvat näkymät niin, että niistä oppii elämänalueita, josita on myöhemmin hyötyä, vähän niin kuin ihminen oppii uskonnosta siitä että kirkko on hieno. Ihan Kalevala tuli mieleen. Tuossa oli hienoa opetyuksellisesti se,nettä ongelman kanssa kerrottiin ratkaisu, aloitettiin nuoren linnun perusopista pesässä, ja kun kysyin, niin kertoi nuo pedot ym.Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-50396151739120641332020-03-15T12:40:00.001+02:002020-03-15T12:44:59.845+02:00Aikuisten taitotaso heittelehtiiKoulua käy Suomessa koko ikäluokka ja sen on tarkoitus tarjota yleisivistys sekä terveet elämäntavat. Siksi se on ymmärrykselle kovin hyvä. Mutta kun koulun jälkeen ikää tulee lisää, niin opinnot ja työ ovat kerrallaan vain yhdessä ammatissa eikä yleissivistävää koulutusta enää ole. Niinpä taidot harjaantuvat hyvin yksittäisissä aiheissa ja aihepiireissä mutta ruostuvat toisissa. Alkuun se ei vaikuta paljoa muuta kuin seuran ja tekemisten mukanaan tuomaa vaikutetta myötäillen milloin taitavammaksi ja milloin osaamattomammaksi.<br />
Mutta yli 40 vuotiaan annetaan yleensä olla enemmän rauhassa ja tuoda oma panoksensa mm työelämään, julistaa omaa näkemystään, ja niin senikäiselle tulee mukavat hyvin sujuvat uomat ja vähän harjaannusta muussa. Samalla kouluaikainen perustaso on kovin tuttu ja niin siihen on hankala keskittyä, uppoutua, ja niin kumma kyllä peruselämistä, jonka nuorempana luuli aina olervan hyvin mukana ja tuovanharjannuusta perustekemisissä kuten katselemisessa ja liikkumisessa, ei tuokaan niin paljon virikkeitä, kun se ei ole aina uusi, ja niin taidot menevät joiltain osin tai hetkittäin kamalan huonoiksi.<br />
Samoin on huomannut, että jotkin yleensä suositellut tekemisentavat ovatkin huonoja, ja niin niitäyrittää välttää, ja se taas tuo taipumuksen tehdä huolimattomussvirheitä, ihan vain ohittaa asioita, ja se yhdistyneenä kyllästyneisyyteen tuo hetkittäin kamalan huonon laadun, esim. huonon laadun, kun on ei-kiinnostavista aiheista kysymys tai toisten elämistä.<br />
Samalla jotkin perustaidot ja jotkin yleissivistyksenosat, joita on harjaannuttanut ja koettanut vaalia, vaalia yleistä taitotasoaan niiden avulla, voivat olla kovin taitavia, esim. mestaritasolla jo kymmeniä vuosia sittenja nyt vielä ylempänä. Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-58823597181774577402020-03-06T11:28:00.001+02:002020-03-06T11:28:08.673+02:00About life according to feelings and peacefulness in the tough world"<a href="https://healthilymoral.blogspot.com/2020/03/beautiful-things-in-tough-world.html">Beautiful things in the tough world</a>
<br />
<div class="post-header">
</div>
If the world sometimes seems too tough to allow well beautiful things
and peaceful life according to feelings, pay attention to structures,
look so that you see at the same time both the concretical structure
that is important from the point of view of tough realism and of how
things work in practice, and at the same time see the finer structure of
the things, their atmospheres too, so that you know what they are like
for skills and for life. So you can choose goo´d structures and your
choices are good for skills too and for living your life and for life in
the society and in the world, anmd so you can choose accprding to
feelings, live a life according to feelings at the excuse of havimng
followed tough realism.<br />
"<br />
<a href="http://healthilymoral.blogspot.com/">http://healthilymoral.blogspot.com</a>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-13197511589297971232020-02-06T15:18:00.002+02:002020-02-06T17:22:04.521+02:00Objektiivisuuden taito sosiaalisissa asioissa"<br />
<h3 class="post-title entry-title" itemprop="name">
<a href="https://ihmispaata.blogspot.com/2020/02/kouluasian-tyyppinen-objektiivisuus.html">Kouluasian tyyppinen objektiivisuus sosiaalisissa asioissa</a>
</h3>
<div class="post-header">
</div>
Moni tyrii usein sosiaaliset arviot ja sosiaalisiin huomioihin liittyvät
keskustelut, koska ei osaa tai viitsi ajatella koulukirjojen asian
tapaan objektiivisesti sosiaalisissa asioissa. Kuitenkin se olisi
useimmille ihan hyvin mahdollista. Ideana on siis kiinnittää erityisesti
huomiota objektiivisena pysymiseen, etenkin siihen, että itse olisi
koko ajan objektiivinen ja reilu. Ei siis niinkään siihen, että
väittäisi mahdollisimman paljon tai kuulostaisi taitavalta tai vetäisi
kotiin päin, saati stten valehtelisi, vaan kerrankin kiinnittää huomiota
objektiivisuuden pyrkimykseen ja hyvään laatuun siinä, mikämerkitsee
arkijärkisyyden arvostamista kaavamaisuuden sijaan. Useimmat virheet
tässä johtuvat siitä, että itse tai joku muu haluaa valehdella esim.
osan noista asioista, ja niin jää kuva kokonaisuudesta ihan pieleen, ja
niin menee elämäkin iahn pieleen, kun ei ole karttaa, jonka mukaan
osuvasti suunnistaa.<br />
Tarvitsisi pyrkiä saamaan objektiivisuudesta kuntoon tässäkin asiassa ne
perusasiat, jotka ihan hyvin osaa. Esim. merkitä itselleen väitteiden
varmuudet, mikäsujuu parhaitebn, kun muistaa kerronattavan ja -tilanteen
tunnelmineen, niin siitä kuulee vähän, ett' mikä kielenkäyttötapa, mikä
ajattelutapa, oliko jollakin motivaatiota ja toisilla vastaan, pelasiko
joku asemaa itsellen, tms. Näin siis ihan varma on eri juttu kuin
väittää vaan, kun ei oikein mitään osannut.<br />
Näin tarttis, vaikka olisi sosiaalinen havinnontekokyky heikko, merkitä
ainakin ihan varmat asiat kuten vaikka että onko kyseessä varmasti sama
henkilö vai luultavasti muttei ihan varmastivoi sanoa, aika varmasti eri
henkilö vai ihan varmasti eri henkilö.<br />
Havainnonteko on sosiaalisissa asioissa kovin tärkeää. Siksi olisi
oltava eläväisen rento keho, sellainen joka liikuntaan ja käytännön
tekemisiin on hyvä, niin se usein tuo myös ihan ok tavalla sosiaalisia
havaintoja. Näin voi mm tunnistaa eroja eri elämänalueiden välilläja
ihan eri tunnetilojen, esim. oliko joku (tai itsestäkin) ihan naatti,
vai energinen ja ilahtunut vai tavallinen, tai että kuunteliko joku
muttei tuntunut kuulevan, vai lukiko vai teki mielitekonaan vai ei
viitsinyt vai oli toisten pakottamana, vai mitä.<br />
Yhteiskunnan toimivuuden kannalta on tärkeää saada periaatteet oikein,
siis idea siitä, miten yhteiskunnan saisi sellaiseksi, että siinä on
kaikkien reilusti hyvä elää. Siksi oikea kuva asioista on tärkeä ja ihan
eri juttu kuin ihmisten rankaiseminen tai jahtaaminen.<br />
Myös erilaisista todellisuuskäsityksistä ja erilaisista maailmankuvista
olisi olennaista pystyä keskustelemaan, kuten vaikka ulkomaalaisten
osuus väestöstä tai tavalliseen tilanteeseen vaikuttava käsitys, ettei
kuolemaa tartte v'lttää, koska kuolemanjälkeinen elämä on ko henkilön
mielestä olemassa, yms<br />
<br />
Ja mm kuvata, mitä henkilö tekee, esim. "lyö nauloja vasaralla, tekee jotainpuutyötä".<br />
Ja kuvata henkilöistä ja asioista, mihin ryhmään kuuluvat, esim.
"akateeminen nainen". Ja käyttää noissa luokituksissa mielekkäitä
kuvaavia luokituksia eikä välttämättä juuri samaa kuin juttukumppani
käytti, mutta siis sanoa ne selvästi ääneen, esim. pelkän sukupuoen
tunnistamisen sijasta jossakin yhteydessä, että joku oli "sitä ja sitä
naistyyppiä, joka yleensä liikkuu niissä ja niissä ympyröissä, mutten
sitten tiedä, voiko jokin mies olla myös samantyylinen, mutta useimmat
ainakaan eivät".
"Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-25327283454098745822020-02-01T18:46:00.003+02:002020-02-01T18:49:40.820+02:00Kiinalaisten tyhmentävästä vaikutuksesta"Siperiassa kai katsotaan, että kiinalaisilla on tyhmentävä vaikutus,<br />
kuin heidän ajatteluperspektiivinsä olisi sen laajuinen kuin yksi<br />
ruutu tai korkeintaan muutama, muttei se kai ole heidän<br />
maailmankuvansa, vaan lämmönsäätelyn perspektiivi tai matkoilla<br />
hotellihuoneessa käytetty tai kurssilla vierasta kulttuuria opetelessa<br />
käytetty, ja sivistynyt maailmankuva olisi heillä laaja mutta kai<br />
kovin viilentävä,joten heidän tavallaan tarttee opetella sekin<br />
uudestaan eri tyylillä, jos muuttavat Venäjälle. Tätä joskus vuosia<br />
sitten pohdin pääkaupunkiseudulla asuessani, mutta nykyisin on<br />
sosiaalinen silmäni kehnompi."Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-15905461989711100872020-01-06T14:42:00.002+02:002020-01-06T14:42:50.762+02:00Ajattelukyvyn palauttaminen liian insinöörisuuntautuneisuuden tai matemaattisuuden jälkeenJos joku on keskittynyt liikaa matematiikkaan, ihan vainsen opiskeluun, niin kuvalliset rakenteet, joita näköhahmotus hahmottaa kerralla, ovat jääneet jovin yksinkertaisiksi, esim. viivoiksi ja geometrisiksi kappaleiksi. Siksi olisi hyvä lähteä ulos jonnekin, missä on luontoa, ja katsoa ensin yksinkertaista rakennetta, esim. yksittäistä lehdellistä heinää,ja laajentaa siitä sitten huomion piiriä useampiin kasveihin, tien reunan ruohon reunan kiemurteluun, kauempana näkyvän puun oksaan, kokonaisiin puihin ja koko maisemaan niin, että joka askeleella hahmotuskyky paranee, kykenee käsittämään monimutkaisempi konkreettisia kokonaisuuksia, niiden rakenteet. Ja siten ajattelukyvyn avuksi tämä ja ajattelukurssini.Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-27809169681756206502019-12-20T13:40:00.002+02:002019-12-20T13:40:33.829+02:00Theory of everything"<br />
<h3 class="post-title entry-title">
Wild birds can be very wise
</h3>
<div class="post-share-buttons post-share-buttons-top">
<div class="byline post-share-buttons goog-inline-block">
<div aria-owns="sharing-popup-Blog1-byline-4608141354412000410" class="sharing" data-title="Wild birds can be very wise">
</div>
</div>
</div>
<div class="post-share-buttons post-share-buttons-top">
<div class="byline post-share-buttons goog-inline-block">
<div aria-owns="sharing-popup-Blog1-byline-4608141354412000410" class="sharing" data-title="Wild birds can be very wise">
<div class="share-buttons-container">
</div>
</div>
</div>
</div>
<div class="post-header">
<div class="post-header-line-1">
<span class="byline post-timestamp">
-
<a class="timestamp-link" href="https://talesfromforest.blogspot.com/2019/12/wild-birds-can-be-very-wise.html" rel="bookmark" title="permanent link">
<time class="published" datetime="2019-12-20T10:51:00+02:00" title="2019-12-20T10:51:00+02:00">
December 20, 2019
</time>
</a>
</span>
</div>
</div>
<div class="post-body entry-content float-container" id="post-body-4608141354412000410">
My thinking course <a href="http://quickerlearning.blogspot.com/">http://quickerlearning.blogspot.com</a>
fits well together with wild animals' life in the nature, with trees,
practical life with the senses open and moving in varied ways according
to the situations, in a landscape of nature. Their lives give valuable
practise inskills needed for such type of thinking.<br />
If one uses a sports like way of seeing the body and actions, with
social gesture langauge telling which skills and which areas of life are
in use and how skilled one is in them and how much trustworthily. Then
one can see the skills of all in the same kind of picture, with wider
good quality perspective showing higher skills of the type of thinking
and fitting into a society, and with spirit in it telling about the
force in oneä's deeds. In that higher skill is the direction to correct
towards if one wants to do well in life or get cured or get out of
trouble or to get along or to be a valuable valued member of a society.<br />
Wishing well in the world like the rule "Live and let others live" tells <br />
<a href="http://finnishskills.blogspot.com/2012/10/live-and-let-others-live.html">http://finnishskills.blogspot.com/2012/10/live-and-let-others-live.html</a>
, like giving room to live in for each ok behaving individual who does
not disturb others, room like for a tree in a park for it's branches to
be sovereign, for it's life to be sovereign, if it does not disturb
others.<br />
Like this one can see that strongest one wins logic and wise ways fit
into the same view of life, a view that can cure also human lives and be
a tone of the animals' lives."</div>
<div class="post-body entry-content float-container" id="post-body-4608141354412000410">
<a href="https://talesfromforest.blogspot.com/">https://talesfromforest.blogspot.com/</a> </div>
Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-738646981563186010.post-56787337338631938102019-10-18T10:54:00.002+03:002022-10-13T08:53:10.440+03:00MatemaattisuudestaTämän blogin alun ajattelukurssin opettama arkijärkinen objektiivinen ajattelu on pitkälti sama kuin rakenteet hahmottava maisemakatse mutta käytännön ajattelutyön kannalta tarkemmin selitettynä. Sen avulla voidaan miettiä niin koulutuksen kuin arkielämän muiden taitojenkin asioita hyvälaatuisella objektiivisuudella, joka on helppo kantaa mukana tekemisissä. Sillä voidaan miettiä myös matematiikkaa, mutta matematiikan ero tässä on siinä, ettei se käsittele konkreettista todellisuutta ja niin käytetyt ajatusmielikuvat jäävät niukemmiksi. Niissä on esim. vain jokin puoli käytännön asiasta, ja niin matematiikan tuoma harjaannus ei tuo taitoja muiden, konkreettista todellisuutta koskevien ajatusten ajattelemiseen ja yleiseen hyvään ymmärrykseen. Sen sijaan uusien ideoiden keksimiseen matemaattisessa ongelmanratkaisussa on edullista uusia ideoita tuovaa, jos saman piirteen kuin tehtävässä keksii jossakin muussa, kenties ihan erilaisessakin asiassa ja saa siitä jonkin hyvän idean ko ongelman ratkaisemiseen, mikä johtaa siihen,. että matematiikan taitojensa kehittämisestä harrastunut ryhtyy usein assosiatiiviseksi konkreettisen järkevyyden ja maailman rikkauden havainnoinnin sijasta, ja niin hänen objektiivisuutensa kärsii. Näin käy etenkin kai naisille, jotka eivät ole saaneet tunnustusta objektiivisen ajattelun kyvystään ja ajattelivat loistaa jollakin ei-järkevien alalla, miksi sitten valikoitui matematiikka, koska insinöörejä sanotaan tyhmiksi ja koska insinööri voi aika helposti kuulemma saada ihan hyväpalkkaisen työn, ja osin koska heitä kiinnostaa näyttää kyntensä miesten alalla. Mutta niin he siis assosiatiivisina ei-niin-järkevinä laiminlyövät joitakin käytännön asianhaaroja, esim. miten sosiaaliset seikat riippuvat toisistaan, eivätkä kai yleensä saa käytännössä matemaattisen alan työtä, kun vaativat siltä sosiaalisessa ja työntekotavan mielessä ristiriitaisia asioita ja eri arvostusta kuin missä käytännössä ovat jaksavaisia tai osaavaisia.<br />
Jotkut naiset, kenties miehetkin, tekeväty asioita summittaisesti ja käytännön elämä sitten tuo asioihin monimutkaisempaa sisältöä ja tarkkuutta, mutta silloin he kenties ovat taipuvaisia kutsumaan ajattelun tarkkuutta, objektiivisuutta ja luokituksia matemaattisuudeksi, mitä se ei varsinaisesti ole vaan koulutetun tyyppistä objektiivisuutta tai jotakin sen suunnalta. Tässä on erona ainakin se,että nämä ovat käytännön asioita, esim. rakennusten suunnittelun osia, eivätkä teoriaa, jolla ei olisi käytännön sovelluksia pääideanaan. Lieneekö niin, että tämän ajatusvirheen tekevät eivät ole käyneet peruskoulua tai sitten ovat jotenkin laiminlyövällä tavalla raahautuneet sen läpi. Mutta heillä siis kai olisi mahdollisuudet kunnolliseen objektiivisuuteen ja älyyn,muttei kai alunperin viisauteen, kun sotkevät noin eri asioita tai siis teorian omissa sfääreissään käytännön asioita koskevaan koulutettuunajatteluun.<br />
<br />
13.1.2020 Kiinnostus, että jos tähän vois jotain matemaattisuutta lisätä, on yleensä ihmisillä, joilla ei ole insinöörityö tms ammattina tai kokopäiväisenä opiskelualana, ja jotka yleensä tuon huomautuksen jälkeen jatkavat ihan ei-matemaattisiin näkökulmiin ja ovat matematiikan kanssa tekemisissä vain hetkittäin. Silloin heille ei muodostu selkeää kuvaa siitä, mitä matemaattisuus on ja mitä se voi saada selville ja kertoa ilmiöistä, vaan he näkevät sen mahdollisuudet paljon laajempina kuin mitä ne ovatkaan, kai kaiken objektiivisen ajattelun laajuisina, myöntämättä kumminkaan, että olisi kyse objektiivisuuden paikasta eikä matematiikan.<br />
Matematiikkaharrstuneet tai matematiikkaa opiskelevat joskus miettivät matematiikkaa ollessaan muiden asioiden kanssa tekemisissä, ja se tietenkin häiritsee muita asioita, kun ei niistä huolehdita. Mutta matematiikkaharrastunut usein luuleen muiden asioiden olevan puppua, kuin sattuman tuotosta, ikään kuin luonnollisen maailman automaattisia tuotksia, joissa muoto on ei-järkevä. Ja siksi ainakin osa heistä arvostaa teknistä ajattelua: on huomattui jokin hyöty, on ajateltu jokin mielekäs ajatus ko asiasta. Mutta arkijärkis iis on parempi, samoin koulutettu näkökuma ko asioihin. <div><br /></div><div>19.4.2022 Matematiikalle on tyypillistö, että sen asiat voi ainakkn teoriassa ajatella koklnaan.läpi, kjn taas uusien ratkaisujen kehittelyn taidolle on olennaista, että jää useampia lupaavia mahfollisuuksia eikä kaikkea ole kulutettu loppuun. Muun muassa siksi tämä video näyttää matematiikan opiskeluun hyvältä, ainakkn ammattiopinnoissa.</div><div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><iframe allowfullscreen="" class="BLOG_video_class" height="266" src="https://www.youtube.com/embed/zxkjVjsrUFI" width="320" youtube-src-id="zxkjVjsrUFI"></iframe></div><br /><div><br /></div><div>13.10.2022 Äitipuoleni tapasi llla matemaattisesti erikoisen lahjakas, keksi uusia tuloksia noin vain, oli kuulemma koulussa saanut yli 10:n matematiikan numeroikseen. Muttei sitä oppinut hänen lapsenaan eikä yliopistossa matematiikkaa opuskellen. Mutta jos hänellä oli ihailija, että voi kun olisi hienoa olla naisprofessori (hän oli aivotutkija) ja matematiikassa lahjakas, niin matkivat sekä työntekotapoja että innostuvaa luonteenlaatua, akateemistyyppisiä kiinnostuksenkohteita, tapaa lukea lehteä, keksiä uusia ideoita, ja kai oppivat, olivat tähtiä niin, etteivät alkuun edes osanneet sopeutua tilanteeseen. </div>Kaisa Hannele Tervola, female, 52, Savonlinna/Espoo, Finland, North-East Europehttp://www.blogger.com/profile/11619291894046036529noreply@blogger.com0